Välkommen!

Glimtar ur mitt liv för nära och kära.

tisdag 28 december 2010

"Säg vad beror det på..."

Hemma igen. Granen hade druckit upp allt sitt vatten, julgransfoten var snustorr. Det nästan fräste lite om julgranen när jag hällde på en stor kanna med kallt vatten. Det allra första jag gjorde när jag klev innanför dörren faktiskt, om någon undrar. Den var nog lite arg granen, först klätts så fin, för att sedan direkt lämnas ensam. På självaste julafton dessutom, av alla dagar på ett helt år för en gran... Men kära granen, jag har tänkt på Dig och hoppats att vi skall få njuta av Dig några dagar nu när vi kom hem istället. Tänkt och hoppats att du inte skulle släppa alla dina barr i ren protest. Bäst du aktar Dig förresten, annars kanske vi tar och köper en plastgran till nästa år. Tänk på DET! Finns nog inte många som får så mycket omtanke som en julgran förresten. Noga utvald och i tidningar kan man läsa om hur vi bäst tar hand om dem, en sockerbit hit en sockerbit dit i vattnet. I butikerna sälj det mängder av vackert julpynt att klä den med, vackra ljus etc. etc... Jag har tom stått i långa telefonköer till Clas Ohlson i jakten på rätt slinga, då jag på kuppen skrek den stackars unga dalmasen i örat så han blev nästintill döv... Det var då när jag plötsligt fick syn på min kollega "Bocken" utanför bilen en liten bit bort och gav till ett "God Jul" vrål genom bilrutan. Ursäktandes tackade jag sedan telefonisten på Clas Ohlson så otroligt mycket för hjälpen. Han sa att det inte gjorde något, det var ju ändå jul och lite fick man stå ut med. Sen upplyste han mig om att den butik som hade mest sådana ljusslingor kvar var butiken på Drottninggatan mitt i Stockholms city. Ja, men dit vågar jag inte åka sa jag. Då kan man ju bli sprängd och la på luren. Han undrade nog vad jag var för en idiot och jag funderade på om det kunde vara värt det, att bli lite sprängd för att köpa en ljusslinga till granen. Det och mycket annat om Dig du vackra gran det visste du inte. Så nu är du så snäll och håller på barren några dagar till...

Igår kväll var Linnéa och jag till Troll. Hästen som vi sköter om ungefär en dag i veckan. Det var riktigt skönt att få jobba lite. Sopa och bära hö. Linnéa borstade och ordnade med Trolls ryktlåda. En ridtur hanns med och ett pepparkakshjärta Linnéa bakat hängdes upp ovanför boxen. Nu är min julledighet över. I em väntar jobbet för min del. Barnen är lediga ett tag till, de åker upp till fjällen med sin pappa.


Vet inte vad jag drömde om och bearbetade inatt men vakande med en låt i huvudet som jag lyssnade mycket på tidigare. Eldkvarn "Somliga går med trasiga skor. Säg vad beror det på..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar