Välkommen!

Glimtar ur mitt liv för nära och kära.

lördag 25 december 2010

I grunden utan skuld...

Det var väldans vad mycket tid jag fick över när jag åkte hemifrån några dagar. Rätt skönt men passar egentligen inte en rastlös typ som mig... Nog för att jag uppskattar lugnet och att inte göra någonting... Men det är skönare att slappna av och ta det lugnt efter att man jobbat en dag tycker jag. Eller efter några timmars paddling, svamp letande eller likande... Men, men nu är jag här, det är jul och jag trivs rätt bra ändå. Överskotts energin går åt till att skriva lite till Er här mina vänner. Jag sitter på golvet på en kudde in min brors nyrenoverade kök, han har varit duktig lillebror. Bredvid mig på golvet leker Calle och Linnéa med vårt nya lilla husdjur Findus, en Sibirisk dvärghamster. Han är bra söt Findus och verkar faktiskt uppskatta barnens uppmärksamhet. Jag har precis ätit lite Kina mat och druckit mineralvatten. Ja, det var upphällt i glas... I Calles "spelhörlurar" som jag lånat ljuder Alla vägar har sitt pris.... med Winnerbäck. "Och där satt Fader Gud med skägg så stort. Aldrig rakat sig, ja, de borde Gud ha gjort..." Om en stund skall vi åka vidare här inom staden, bort till mina gamla grannar i Hemlingby. Jag och barnen umgicks mycket med dem när vi bodde i det lilla röda fina huset i Gävle, då innan vi flyttade söderut till Stockholm. Anna och Henke är bra, de har köpt med sig en stor kartong ägg till mig från Hudiksvall. De är från såna där må bra hönor. Såna hönor som får picka, skrutta runt och sitta på pinnar. Hönor som får träffa tuppen och känna på luften om somrarna. De äggen skall jag grädda pannkakor på till barnen när jag kommer hem.Pannkakor som de kan ta fram ur frysen efter skolan. Nån paj kanske det blir också, det är ingen dum idé...
Viveca Sten kom i mars ut med sin tredje bok i serien om morden i Sandhamn. Jag har läst hennes två tidigare böcker och uppskattar hennes "vardagliga" sätt att skriva. I torsdags köpte jag "I grunden utan skuld", den skall jag lägga mina tankar på om kvällarna innan jag somnar. Missa inte heller filmatiseringen av hennes första bok "I de lugnaste vatten" som ligger ute på TV 4 Play tom midnatt imorgon.

(bilden lånad från TV4Play)
Alexandra Rapaport och Jonas Malmsjö är riktigt bra i sina roller.

Nä, nu har jag suttit här på kudden mot väggen så jag domnar bort i rumpan. Nu skall bilen packas och ungarna rastas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar