Välkommen!

Glimtar ur mitt liv för nära och kära.

söndag 5 december 2010

Gäster!

Vi har besök av mina gamla grannar från Gävle. Anna, Henke, Moa och Alva. Barnen lärde känna varandra när de var riktigt små, har lekt sedan dess och leker fortfarande. Det är nästan som att de behöver små doser av varandra då och då. Nu är hela familjen här och hälsar på. När de kom hade jag inte hunnit baka kakan som jag ville bjuda på. Så Anna och jag gjorde det tillsammans. Här är receptet, använd en kakform med hål i mitten(det gjorde inte jag), kakan blir lätt kladdig i mitten annars.


Leilas saffranskaka
3 st ekologiska ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
0.5 g saffran
1 msk ljus rom
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
smör och kokosflingor till formen
florsocker till pudring av kakan

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält smöret tillsammans med saffran, rör i mjölk och rom, blanda det med äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Smöra och bröa en sockerkaksform smör och kokosflingor. Fyll med smeten.
6. Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30 minuter.
    Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
7. Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller. Pudra över florsocker vid servering.
För nån vecka sedan köpte jag två fina julstjärnor på handelsträdgården här intill och för första gången har jag fått sådana blommor att överleva längre än några dagar. Knepet sägs vara att slå in blommorna ordentligt när de bärs hem från affären. Tänk om andra saker i livet också vore så lätt att lösa.

2 kommentarer:

  1. Tack så mycket för att vi komma och mysa med er, det gjorde gott för oss alla!
    Kram från Anna

    SvaraRadera
  2. Tack själv Anna. Det var så roligt att Ni kom. Kom tillbaka fler gånger. Kram

    SvaraRadera