Välkommen!

Glimtar ur mitt liv för nära och kära.

fredag 29 juli 2011

Fjöl av eller Skönheten gråter i odjurets famn...







Välj själva men att inte vara på språng utan våga stanna i sitt eget jag, tillåta sig vila och bli stark där utan att söka svar och fel i allt runtomkring... Ja, det är det nog inte så många som vågar. Blir livrädd själv varje morgon jag ser mig själv i spegeln... Här doftar det från ugnen av havrefrallor med krossat linfrö. Vi har lagat mkt god mat sista dagarna, bla hemgjorda tunnbrödsrullar med egen gjort tunnbröd, musslor med pasta mm...
Nu snusar och sover grabbarna grus i rummet intill. Calle och Linnéa är med sin pappa på semester. Saknar dem som tusan! Men de är bättre att de är under uppsikt än att de springer vind för våg när jag ändå jobbar. Jag gick av natt i morse och sov så gott på dan, därav det sena nattbaket. De här frallorna är riktiga höjdare:
5 dl kallt vatten
25 g jäst
3 dl havregryn
1 dl krossat linfrö
2 tsk salt
2 msk olja (oliv)
7-9 dl vetemjöl
Rör ut jästen i kalla vattnet, tillsätt allt annat utom vetemjölet. Låt dra ca 15 min. Rör ner vetemjölet och arbeta ihop en smidig deg. Jäs i 1 h. Knåda degen lätt, forma två rullar. Skär i ca 8 bitar, lägg upp på plåt utan att forma bitarna. Jäs 30 min till. Grädda i nedre delen i 225 grader varm ugn ca 15 min. Klart!
Nu har jag hunnit ta ut frallorna ur ugnen och borstat tänderna. Nu skall jag tränga mig ner i sängen hos älsklingelung "Ernst Gunvald Stenmark Karlsson" och Lill Troll som kvittrat som en glad liten fågel hela kvällen. Sov gott Ni med. Hoppas Ni mår lika bra som jag gör. Underbara Juli är bra härlig ändå! Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar