Välkommen!

Glimtar ur mitt liv för nära och kära.

söndag 13 februari 2011

The Collector...

Jag möter honom nästan varje morgon när jag går till jobbet. Tidiga morgnar går han iväg med sin ena krycka och en platspåse från Hemköp i Rissne. Det är barnens kompis pappa, han samlar pet flaskor och tom burkar. Vi har suttit på föräldramöten tillsammans, jag vågar nästan inte hälsa på honom när vi möts. Vill inte genera honom, vill inte att han skall behöva känna sig dum som behöver "samla" för att ha råd med vardagen. Å andra sidan kanske han inte ens skulle vilja ta emot hjälp, om jag skulle ha så jag kunde erbjuda honom. Det ligger kanske en stolthet i att klara sig själv, att inte behöva be om hjälp.  Men vem vet, han kanske är stormrik? Det kanske är hans stora intresse i livet att samla tomburkar? Nästa gång skall jag kanske bemöta honom med "Godmorgon, jaså du är redan ute på Din samlarrunda? Hoppas du hittar många flaskor idag. Ger inte söndagsmorgnar bättre skörd än vardagar?" Han kanske vill öva upp svenskan och prata lite eller så ber han mig dra åt helvete på klockren Stockholmska? Vem vet, skall fundera lite... Att vara ödmjuk inför uppgiften lönar sig alltid! Det får nog bli ett helt vanligt enkelt "Godmorgon!" ändå... det är nog bäst så.
Jag har bakat frallor under morgonen. De blev goda, men jag skall göra dem lite större nästa gång. Hoppas Ni får en fin söndag!


Frallorna:
3 1/2 dl ljummet vatten
25 g jäst (1/2 paket)
1 tsk socker
1 tsk havssalt
5 dl grahamsmjöl
2 1/2 dl vetemjöl
Pensling:
äggvita eller filmjölk
Garnering:
vetekross

1. Smula sönder jästen i en degbunke. Rör ut den i det ljumma vattnet.
2. Tillsätt socker, salt och båda mjölsorterna.. Arbeta ihop degen och ställ den att jäsa upp. (ca 30 min.)
3. Lägg upp degen på lätt mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i två lika delar och forma till rullar. Skär varje rulle i 8 lika stora bitar och rulla ut dom till runda bullar.
4. Lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper. Platta till dom lätt med handen och låt dom jäsa upp. (ca 30 min)
5. Pensla med filmjölk eller äggvita (för extra krispig yta) och strö på rikligt med vetekross.
Grädda i 225 grader 8 – 10 minuter.

1 kommentar:

  1. Det är svårt det där, med tanke på att många har svårt att kunna ta emot hjälp, och - i en sådan situation, uppmärksamhet.
    Men man vet inte innan man tagit steget så, ja säg något nästa gång du träffar honom. Vem vet vilka dörrar det öppnar.

    SvaraRadera