Välkommen!

Glimtar ur mitt liv för nära och kära.

måndag 26 januari 2015

Halvfabrikat och några ord om alkohol...

Dagarna går fort och vi har jobbat hela helgen, mat får inte bli för krångligt utan ibland är det bra att skarva med lite bra halvfabrikat. Ett tag blev jag nästan fanatisk på att allt skulle vara så "rent" som möjligt, det blev inte roligt... Steffe har inte släppt det där riktigt än, för när jag tröttnade på att leta de perfekta råvarorna hade han precis kommit in i det och kände sig bekväm, han som gnällde mest när jag höll på som mest om att det var "överdrivet" ;)  Nu har vi hur som helst hittat en bra balans med mat upplägg känns det som :) Vissa dagar är det väldigt fina råvaror och vissa lite enklare. Om morgnarna blir det gröt eller naturell yoghurt men ibland den här godingen på bilden nedan. En dag för oss ser ut ungefär så här:
Havregrynsgröt med lingonsylt och mjölk alt yoghurt frysta bär och flingor (fem på morgonen)

Smörgås frukt

Lunchlåda

Kvarg och äpple

Middag

Frukt

Äter man inget annat emellan utan fyller ut eventuellt sötsug med att dricka vanligt kaffe eller naturell Ramlösa behöver man inte vara så fanatisk för att hålla formen. För er som dricker alkohol tål att tänkas på att en stor stark öl motsvarar en och en halv kanelbulle och 40 minuters promenad, blir till att knata på rätt långt efter en kväll ute... Jag vill inte vara någon som propagerar mot alkohol, eller det vill jag nog på ett sätt men varje myndig person gör som den vill men jag tycker att alkoholfrågan inte lyfts till den allvarlighetsgrad den innebär för samhället och för oss alla som ska trivas och må bra i det. Otroligt många av de problem och den ohälsa vi har i samhället är alkoholrelaterade. Problemen i sin tur medför mer jobb för vård, polis och psykosocialomsorg, även mycket stora kostnader som vi får finansiera med våra skattepengar. Nu har vi valt att inte dricka alls här hemma, jag säger inte att alla ska göra det men jag tycker att man ser lättvindigt på problemet, finns många som skulle behöva annan hjälp men gömmer allt i alkohol, nog om detta. Nu kommer receptet på kvällens middag :)

1 paket Keldas milda tomatsoppa
1 burk creme fraiche
1 pkt fryst hackad dill
3-4 färska torskfiléer
smör

Värm soppan med en burk creme fraiche och tillsätt ett paket fryst hackad dill. Stek torsken i smör, fördela i djupa tallrikar, häll över soppan och servera med bröd.


Bakade en omgång Gi frallor ikväll igen, gjorde dom lite mindre den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar