Välkommen!

Glimtar ur mitt liv för nära och kära.

lördag 5 maj 2012

Lördags paus...

Frukost och kaffe. Sen skall jag köpa frön och göra hemgjord müsli. Har en så fin burk vi fick av min mamma i julkapp som jag skall fylla med müslin. Sen när Stefan vaknar som redan avverkat en natt, blir det en sväng ut i skogen på cyklarna. Igår när vi cyklade såg jag en jättefin hackspett. Det var nästan som den tittade på och var lite nyfiken. Den undrade väl vad det var för tokstollar som for runt där bland renlav, lingonris, tallrötter och stenhällar... Tror jag skall packa med mig lite lördagsgodis idag och pausa en stund bland träden. Just nu är det ganska molnigt i Sthlm men det spricker nog upp fram emot lunch. Trevlig lördag önskar jag Er! Hjälm på för Er som cyklar, ingen extra tändvätska på grill som redan är tänd, spänn fast Er Ni som skall upp på tak alt. träd och klättra, sänk farten håll avstånd inget sms.ande vid ratten och kör spiknyktra! Var rädda om Er! Kram kram
Här är receptet på müslin för Er som vill prova den:
4 dl havregryn
1/2 krossade linfrön
2 dl fiberlingor t.ex. All bran
2 dl olika frön t.ex. pumpa pinje solrosfrön
1 dl flagad mandel
2 msk flytande honung
2 msk rapsolja
1/2 dl vatten
Rosta alla torra ingredienser i en långpanna i ugnen 225 grader ca 15 minuter tills de doftar och fått lite färg. Rör om då och då. Ringla över honung, rapsolja och vatten. Fortsätt rosta och rör om då och då ca 10 min. Låt svalna, häll sen upp i burk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar