Välkommen!

Glimtar ur mitt liv för nära och kära.

onsdag 25 maj 2011

Vinden bjuder upp till dans i blå midnattstimme...

Det blåser ute, klockan är snart midnatt och jag vill helst av allt möta den i ett tält på en höjd med milsvid utsikt. Tänk att få ha krupit ner i sin sköna sovsäck, bara ha myggnätet uppdraget och ligga och titta ut mot midnattshimlen…

Värmen från det sena nattkaffet stiger från kåsan mot ansiktet och värmer kvällskalla kinder. Månen hänger fullstor och skiner över vidderna. Ljuset når nästan ända ner i dalarna mellan fjällen. Fjällbjörkens blad blir uppbjudna till dans av vinden och de dansar till ljuset från månen och strålarna från stjärnorna. Det är naturens egna diskotek och vi är bara små, små människor inbjudna av oss själva att beskåda... En nyfiken räv korsar dansgolvet, stannar och smakar gladeligen lite på korvbiten vi medvetet lämnat kvar för att få se just detta. Det är en fin frisk räv och jag undrar vart i alla dessa dalar den har varit hel dagen. Kanske var det då omvänd beskådning? Kanske satt den där och kikade och undrade vilka vi var som kommit till honom för att hälsa på. För även om vi alla bor och delar samma jord så är nog ändå dansgolvet mellan fjällen just fjällrävens, renarnas och de andra djurens hem och vi är där bara som små, små människor inbjudna av oss själva att hälsa på…

Jag har mitt nattkaffe alldeles intill, på brickan med renarna som jag tycker så mycket om. Starkt espressokaffe gjort på nymalda bönor med het mjölk. Bredvid står ljuslyktan jag fått från Thiva. Ett tack för en tid som anställd, jag är glad för det ljuset. Just ikväll är jag lite extra glad och tacksam känner jag. Vill inte gå och sova än, det är så skönt att sitta uppe en stund och låta tankarna falla på plats. En av mina absolut närmsta vänners son hade slagit sig ganska ordentligt idag och behövde åka till sjukhus. Hon var så rädd och orolig. Jag och mina andra arbetskamrater fick hjälpa. Det finns inget värre än när något händer ens barn. Vad skönt det är då att vi har varandra och kan finnas där som ett stöd när vi själva inte räcker till. Hon har funnits så många gånger för mig. Det var skönt att få finnas för henne. Nu skall jag ta en kopp kaffe till, tänka på fjället, tältet, räven och månen… Där skall jag somna gott sen i sommar, till vindens sus och månens ljus. God natt på Er!

2 kommentarer:

  1. Det bästa stöd man kan få också. Tack du allra finaste för att du tog kommandot över mig och talade om för mig vad jag skulle göra.
    <3

    SvaraRadera