Välkommen!

Glimtar ur mitt liv för nära och kära.

lördag 23 oktober 2010

Alfons med styrkesäcken...

Ja, hon har skrivit en ny Alfonsbok, Gunilla Bergström. Alfons med styrkesäcken. Jag blev glad som ett litet barn när jag såg den bland de andra böckerna på bokhandeln. Tänk vad mysigt om jag hade haft en liten att läsa Alfons för nu. Mina barn är för stora, men de kanske kommer minnas Alfons med samma glädje som jag gör nu, när de själva blir stora. Även om det troligtvis inte kommer ut ngn till Alfonsbok efter den här...


Här kan Ni provläsa lite ur den nya boken: smakprov

Nu är det ganska sent. Linnéa är hos sin kompis Josefin på tjejkväll. Calle och hans kompis Max sitter på Calles rum och spelar data. Max skall sova hos oss inatt. Jonas och jag sitter vid varsin dator. Tidigare ikväll har vi lagat älgfärspasta med trattkantareller. Jag bakade en Schweizisk äppelpaj till efterrätt. Den blev god. Efter maten tog vi en biltur. In till stan av alla ställen... Men Stockholm är vackert! Månen som är fullstor bakom en disklädd himmel, sken ner över det spegelblanka vattnet mellan holmarna. Nu smaskas det på popcorn och dricks lite rödvin. Lägger ut en bild på en kyrkoruin jag tog för ca en vecka sedan. Den ligger strax utanför Brottby och heter Össeby kyrkoruin. Det var nästan lite spöklik stämning då vi var där. Klockan var även då ganska sent, det var frost i gräset och alla höstlöv på marken frasade mot skorna. Alldeles intill ligger en ganska stor herrgårds liknande byggnad med en stor stenmur kring. Där klättrade jag naturligtvis upp för att kunna fota lite bättre. Varpå jag nästan rasade ner istället när en stor sten började ge vika... Jag kan vara löjligt lättskrämd för småsaker. Så med känslan av att gjort något busigt, sådär som när man var liten gick jag raskt till baka till bilen. Men, men lite löjlig är jag gärna. Hellre det än präktig tant, det vill jag aldrig bli. Hoppas Ni har en fin lördags kväll. Kram på Er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar