Välkommen!

Glimtar ur mitt liv för nära och kära.

söndag 7 april 2013

Kalvköttbullar i gräddsås :)

Kalvköttbullar:
500 g kalvfärs
1 liten riven gullök
2 dl grädde
2 dl fiberhavregryn
1 ägg
1 tsk vanlig senap
1 tsk salt
svartpeppar från kvarn, rätt ordentligt

Blanda allt förutom kalvfärsen, låt svälla en stund, rör sen ner kalvfärsen och arbeta ihop med degkrokar på elvispen. Rulla lagom stora köttbullar, lägg på bakplåtspappers klädd plåt, in i ugnen 200 grader ca 15 min, på med en klick smör, rulla runt, grädda ca 5 min till.

Gräddsås:
2 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk eller ytterligare vispgrädde beroende på önskad kalorimängd :)
1/2 tsk salt
1/2 msk soja
2 msk kalvfond

Blanda allt i en kastrull, värm sedan tills såsen tjocknat. Lägg sedan ner kalvköttbullarna servera med pasta eller hemlagat potatismos och lingon.

2 kommentarer:

  1. Ska jag absolut testa, lät himla gott. :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Gör det gumman. Såg väldigt gott ut det ni åt sist också :) Sen var det otroligt vackra bilder från te odlingen tycker jag. Vilka bergssluttningar. Tänk att bygga allt sådär högt upp. Kram Sofia

    SvaraRadera